Vivan. Je kan beter ondernémen.

Linken en liken

16 januari 2019 10:51
Sociale media is niet meer te denken uit ons dagelijks leven. Gemiddeld zitten we 50 minuten per dag op Facebook en sturen we dagelijks mondiaal meer dan 6 miljard ‘likes’ de wereld in. Vanaf het prille begin wordt sociale media door werkgevers gebruikt om misdragingen van werknemers aan de kaak te stellen. Inmiddels speelt in 10% van alle ontslagzaken sociale media als bewijsmiddel een belangrijke rol. In welke gevallen functioneert sociale media als bewijs en mag dat eigenlijk wel?

Het gebruik van sociale media als bewijs om ongeoorloofd (ziekte)verzuim aan te tonen, komt waarschijnlijk het vaakst voor. Een bekend voorbeeld uit de rechtspraak is de officemedewerkster die beweerde door een migraineaanval geen beeldschermwerk op kantoor kon doen, maar wel in staat bleek om op hetzelfde moment haar Facebookprofiel bij te werken.

Sociale media wordt ook ingezet om aan te tonen dat werknemers afgesproken geheimhouding schenden.  Meestal gaat het om opmerkingen die de goede naam van de onderneming en/of ondernemer aantasten. Bijvoorbeeld een tweet als  ‘zojuist m’n chef uit z’n plaat zien gaan. Grote klant weg, straks geen werk meer!’, schaadt de belangen van de onderneming.

Last but not least komt het ook voor dat uitlatingen op sociale media kunnen leiden tot ontslag, omdat zij discriminerend of onrechtmatig zijn (smaad en laster).

Menig werknemer denkt dat het zo’n vaart niet loopt en dat de werkgever niets te maken heeft met de uitlatingen die hij/zij doet op sociale media. Die uitlatingen zijn toch immers privé? In veel gevallen maakt de rechter korte metten met dit verweer. Veel van de uitlatingen die wij doen op sociale media zijn namelijk niet of nauwelijks afgeschermd en zijn daarmee toegankelijk voor een groot publiek dat zich de informatie makkelijk kan toe-eigenen. De rechter beschouwt dergelijke uitlatingen al vrij snel als ‘bewust in de openbaarheid gebracht’, waardoor ze logischerwijs ook door een werkgever worden gezien en gebruikt. Dit is zeker het geval zeker als de werkgever door de werknemer is toegelaten als ‘vriend’ of ‘volger’.  

Voor werkgevers geldt uiteraard dat zij de privacy van hun werknemers moeten respecteren. Maak daarom werk van sociale mediabeleid. Leg vast wat acceptabel is en wat niet. Daarmee creëer je duidelijkheid. Meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.

Het team van Vivan wenst u een succesvol en gezond 2019!

Mr. V. Agema

 

 


Er zijn nog geen reacties.

Laat een reactie achter